torsdag 16 juni 2011

Nytt träningsprogram för starkt löpsteg

Så var det äntligen dags att träffa naprapaten/löpartränaren. 120 minuter spenderas på gymet för att göra tester, få övningsinstruktioner samt för att göra en löpstegsanalys. Testerna visar att jag är svag i höften och inte håller i hop kroppen på ett starkt sätt. Det ska kureras genom massor av klassiska övningar såsom knäböj, höflyft, utfallsgång, plankan plus några ytterligare övningar. Var fjärde dag ska detta program som tar ca 75 minuter göras. Utöver detta ska jag varje dag använda tennisboll och skumrulle för att massera ut och trycka på triggerpunkter i sätesmuskulaturen samt höftböjaren. Om tre veckor är det uppföljning för att se om övningarna ska ha en ytterligare svårighetsgrad. Om det ser bättre ut får jag också ge mig i kast med en kortare löptur.

Löpstegsanalysen visade att jag landar hårt på hälen och får ett ryckigt och oekonomiskt löpsteg. Jag trycker mig bakåt/uppåt i detta i stället för framåt. Den bakre foten är alldeles för lång bak och jag landar inte med kroppen över det främre steget. Jag måste alltså få kortare steg med högre stegfrekvens, dra in det bakre benet, trycka i från med höften bättre samt öva in att landa längre fram på foten. Förmodligen är det min dåliga löpteknik som slitit på min höft och mitt bäcken och då dessa inte var tillräckligts tarka för att stå emot den felaktiga belastningen så har jag blivit skadad.

Men om jag tar och tränar det här i ett par veckor och ni fortsätter springa, så kanske vi kan ta en löptur ihop i Juli?

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar