torsdag 24 november 2011

Om jag var din bokkompis


(Jag ska vara med i ett bokbyte. Det administreras av en bokbloggare. Man får en blogg tilldelad och ska utifrån vissa givna regler fylla ett bokpaket och skicka till denna person. Någon får även mig. Kanske blir det svårare för denna person eftersom jag inte bokbloggar, men kanske kan man ana ändå vad jag gillar?)

Om du var min bokkompis så hade du vetat att jag så gott som växte upp på biblioteket i min lilla hemkommun. Jag var tjenis med alla där. Lånade varenda bok, var med i varenda bokjippo. På somrarna ropade jag in boklådor för en tjuga på auktion och har nog läst varenda "ungdomsroman" som släppts från 30-talet och framåt. När jag hade influensan i femte klass så läste jag hela serien trälarna. Ibland när jag och min bästis T hade det tråkigt brukade vi tävla om vem som kunde läsa ut en bok först under en eftermiddag. Nu när jag är vuxen äger jag så mycket böcker att jag inte längre lyckas packa upp dem efter en flytt. Min senast lästa bok är "Den röda Grevinnan" av Y. Hirdman. En bok som stannade länge i min tanke var "En halv gul sol". Jag har träffat nobelpristippade Adonis på en liten middag hemma hos en vän i Skärholmen. När vi satt där och åt som bäst så lovade han att om han någonsin fick nobelpriset skulle han att komma tillbaka till Skärholmen och äta middag med exakt samma människor igen. Ibland sorterar jag min böcker i färgordning. Men efter jag fick barn är det mest oordning. Men det känns fint att hemmet också dräller av små och stora barnböcker. Även min dotter älskar att läsa. Allra helst sin pappas engelska kokböcker. De använder vi ofta. Kokböckerna. Jag gillar inte chiclit och är oförtjust i Deckare eller böcker som det blir för stor hajp kring. Jag har fortfarande inte läst en enda Stig Larsson. Men jag gillade filmerna, trots stort motsånd till en början. Mest av allt gillar jag dokumentärer. Därför älskar jag också böcker som är dokumentära, i reportageform. Med hälsningar från ondskans axelmakter var underhållande. Ok Amen var ögonöppnande. Nä nu får jag sluta. Det är ju en träningsblogg.

2 kommentarer:

  1. Läser ni Filter därhemma? Eftersom du gillar reportageböcker menar jag. Det bästa av två världar, bok och tidning, känns det som eftersom reportagen är urlånga. Den passerar från oss genom en lång kedja i släkten vidare sedan :)

    SvaraRadera
  2. Elbe : Är periodare på Filter. Men när jag väl läser den så är det från pärm till pärm med stor glädje.

    SvaraRadera