fredag 17 februari 2012

Kaffekonnosörer

När man under en hel vecka inte orkar slå upp ögonen på morgonen och man är så trött på kvällen att man har tunnelseende, då är det dags att tillfälligt häva kaffeuppehållet. Sagt och gjort, inleder dagen på ett av de bästa kaffeställen i stan, Kaffe. Hör och häpna för er av mina vänner som är kaffekonnosörer, jag tog en café au lait. Jag behövde på något sätt maxa intaget.

En liten historia om kaffe. Tre personer som står mig nära tillhör dessa kaffekonnosörer. Var och en på sitt eget vis. En har rostat och malt sina bönor hemma sedan långt innan det blev en grej att hipsterhålla på med sådant, en annan får panik om det inte finns minst tre paket kaffe/bönor hemma av rätt sort. Det får inte ta slut. Finns det bara ett oöppnat paket hemma så är det så gott som slut. Den tredje kör på den norrländska stilen. Kaffet ska vara svart. Punkt slut. De skulle alla hellre dö än att bli ertappade med en café latte i handen. Det skulle nog jag med. Men till en café au lait kunde jag sträcka mig idag. Jag är väl inte lika hardcore helt enkelt.


Inga kommentarer:

Skicka en kommentar